Hvad er LP modellen?

LP-Modellen som metode til kutlturforandring i skolen

Ønsker man som skole et redskab til udvikling og forbedring af skolers læringsmiljø ved at styrke læreres og pædagogers analytiske evner i forhold til de problemer, de oplever i mødet med eleverne, så har har bloggen “Bliv klog – Viden og inspiration til din undervisning” en god artikel omkring LP-Modellen.

“Bliv klog” skriver bl.a. at: “LP er en forkortelse for Læringsmiljø og Pædagogisk analyse. LP-modellen er oprindeligt udviklet af den norske psykologiprofessor, Thomas Nordahl. Den er i Danmark især forankret på UC Nordjylland, dog med en vis tilknytning til DPU / Aarhus Universitet via professorerne Niels Egelund, Lars Qvortrup, Jens Rasmussen og forskningsleder Bent Andresen, der bl.a. har forsket i effekten af brug af LP-modellen i folkeskolen. 

LP-modellen er primært en analysemodel, der er udviklet på baggrund af et ønske om at styrke læreres og pædagogers analytiske evner i forhold til de problemer, de kan opleve i mødet med eleverne i skolen. 

Modellen er inddelt i to overordnede faser eller dele: En analysefase og en strategi og handlefase”

Læs hele artiklen om LP-Modellen på “Bliv klogs” blog

Yderligere information omkring LP-Modellen

Herudover har University College Nordjylland (hvor LP-modellen bl.a. er forankret) en hjemmeside dedikeret til LP-modellen.


Share

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *